Den tredje utmaningen – hur jämför jag processmognad över tid, mellan olika processer och med andra organisationer?
En god process levererar förutsägbara och önskade resultat. Men därmed är det inte säkert att ett tillfredsställande resultat beror på en bakomliggande, välfungerande process. Det kan bero på tur, svag konkurrens, eller kanske en allt för låg förväntan. Som till exempel i fallet med svensk skola där många huvudmän benchmarkar mot SKL:s ranking. Där har allt för många målet att vara bättre än snittet…
Som processägare eller ledare i en organisation är det vanligt att jag skall utvärdera status hos en process. Det kan handla om nulägesbestämning inför verksamhetplanen eller ett bidrag till någon form av årsredovisning eller kvalitetsrapport. Om jag då bedömer min processmognad utifrån resultattrender, riskerar jag att missa potential till förbättring, bara för att resultaten av någon anledning blir bättre. Det är därför värdefullt att göra en bredare bedömning där processens struktur och tillämpning också värderas.
Den som är ansvarig för all utveckling i en organisation, har att hantera, följa och utveckla en processportfölj. Många i den situationen upplever att det är svårt att jämföra processmognaden i olika processer, eftersom olika processer kan ha så fullständigt olika processmått. Man kanske skall jämföra så olika processresultat som Nöjd Kund Index, Ställtider och Avfall i % av inköp.
Ännu svårare blir det för den utvecklingsansvariga som vill göra benchmarking och hitta ledande exempel, när de bästa kan ha oerhört värdefulla angreppssätt för att utveckla sina processer, men tillämpar dem på processer som inte alls beskrivs i samma termer som de egna.
Processmognadsindex låter vilken process som helst skattas på ett standardiserat sätt och bedömas, antingen utifrån ett enda aggregerat värde, eller fyra delvärden för olika aspekter i processen. Det här gör det enkelt att se hur enskilda processer eller en hel processportfölj har utvecklats över tid. Den övergripande utvecklingen synliggörs liksom utvecklingen i de fyra olika aspekterna. Det gör det också enkelt att jämföra sin processmognad med andra aktörer, oavsett bransch.
Vilka är dina erfarenheter av att bedöma och jämföra processmognad över tid, med varandra eller med andra. Kontakta mig gärna så kan vi dela erfarenheter.
Stefan Eriksson 070-575 90 45